更换国大校园巴士公司的谣言
据息指出Rengit
巴士服务从下个新学期起将由其他的巴士公司接手。为了证实此消息的真假,国大华裔学生理事会主席何荣华和学生事务副主席施祖强在今早已前往 Unit Kenderaan 向Encik
Othman询问详情。
Encik Othman并非完全否定这个消息。他说,校方已经开始公开招标让有兴趣接替这项工程的巴士公司前来投标,所以并不确定会由哪一间的巴士公司接手。校方将会比较各个巴士公司的租金成本,司机服务态度,巴士年龄等等选出最合理条件的来接手这项工程。由于上次因为Rengit巴士公司成功竞标后,却还没有做任何准备之下直接让Rengit巴士在校园行驶才导致了大学生面对很多不必要的问题。这次,他希望招标的程序会在新学期(九月)开学前成功完成。让成功竞标的公司能够准备好一切后才让巴士开始在开学时开跑,以减少大学生面对不必要的问题。如果无法在预期内完成招标程序,Rengit
巴士服务 还是会继续在校园内使用,直到招标程序完成为止或者重新招标。
我们还向他投诉关于巴士服务的问题,例如巴士司机服务态度,不准时等等。虽然上个学期他接到许多关于巴士服务有问题的投诉,也采取行动去改善问题所在。但是在这个学期里校方只获得少许的投诉,并以为问题已经改善了许多。他补充,大学生是有权利获得更好的设施服务。如果有任何的巴士服务问题可通过这个网址 http://ewarga.ukm.my/efact/ 向校方投诉,好让有关当局采取适当的行动为学生解决问题。
最后,理事会在这里呼吁大家如果有任何有关巴士课题上的投诉或者疑问,请在此留言。此外,大家也可以联络以下的联络人:
何荣华 010-8880148
施祖强 017-6185462
施祖强 017-6185462
Khabar Angin Mengenai Pertukaran Syarikat Bus UKM
Mengikut sumber yang dipercayai, perkhimatan bas dalam UKM
akan diambil alih oleh syarikat bas yang lain selain daripada Rengit. Bagi
mengesehkan maklumat ini, Chinese Community Council telah menemui Encik Othman
di Unit Kenderaan pada pagi ini.
Encik Othman tidak menafikan maklumat ini. Walaubagaimanapun,
menurut beliau, pihak UKM sudah mula mengtenderkan perkhimatan bas UKM secara
terbuka, dan dengan ini masih tidak dapat memastikan syarikat bas mana yang
berjaya mendapat tender tersebut. Pihak UKM akan membandingkan sewa bas, sikap
pemandu, dan lain lain factor antara syarikat bas supaya memberikan tender
kepada syarikat bas yang benar benar komittmen. Masalah mengenai bas yang timbul sebelum ini adalah disebabkan
tiada sebarang persediaan setelah bas Rengit berjaya mendapat tender. Dengan
ini, beliau berharap tender terbuka kali ini dapat diselesaikan sebelum pembukaan
semester pada september ini. Ini adalah untuk memberi ruang persediaan
secukupnya bagi sesebuah syarikat bas yang berjaya mendapat tender supaya
mengurangkan masalah mengenai bas. Sekiranya tender terbuka tidak dapat siap
dalam masa yang ditetapkan, bas Rengit masih akan beroperasi sehingga tender
terbuka tersebut selesai.
Pada masa yang sama, CCC juga mengemukakan aduan pelajar
kepada beliau. Aduan tersebut termasuklah sikap pemandu, bas tidak tiba pada
masa yang tepat dan lain lain perkara. Menurut beliau, walaupun semester 1 beliau
menerima banyak aduan dan tindakan susulan telah diambil untuk mengurangkan
ketidakpuasan mahasiswa dan mahasiswi. Walaubagaimanapun, pada semester 2,
aduan mengenai bas tidak banyak berbanding semester 1. Dengan ini, beliau
berpendapat bahawa masalah mengenai bas sudah dikurangkan. Beliau juga
mengatakan bahawa adalah hak mahasiswa dan mahasiswi untuk mendapatkan
perkhimatan bas yang terbaik. Sekiranya terdapat apa-apa masalah mengenai aduan
bas, mahasiswa dan mahasiswi boleh mengakses http://ewarga.ukm.my/efact/ supaya pihak UKM dapat
mengambil tindakan yang bersesuian.
Akhir sekali, CCC menyeru mahasiswa dan mahasiswi, sekiranya
terdapat aduan atau pertanyaan mengenai bas UKM, sila komen dibawah ataupun
menghubungi :
BRIAN HOH YONG
HWA 010-8880148
SIE CHOO KEONG
017-6185462
没有评论:
发表评论