页面

2013年5月16日星期四

联署文告:吁政府彻查选举丑闻 还选举公信力 [Menggesa kerajaan untuk menjalankan siasatan atas skandal pilihan raya bagi menjamin kredibiliti PRU13]

第十三届大选经已结束。让人遗憾的是,此次选举丑闻不断:金钱政治、不褪色墨汁褪色、选区划分不公、选民册出现纰漏、监票员遭受不合理对待等。不管是否属实,这些舞弊丑闻皆已令新政府及选举的公信力受到质疑,并损害了我国及政府的形象。

我们认为,选举是民主国家的根基,是人民表达心声的最根本管道。公平的选举之所以重要,在于让人民拥有自由选出属意政府的权利,在于让政党拥有公平且良性地竞争的机会,在于让政府受到足够的监督以领导国家前进。因此政府及选委会有责任确保选举的公正,以保障人民的宪赋权利不受侵犯。

 我们呼吁,政府及选委会需彻查所有的选举舞弊指控,以恢复人民对于选举的信心。若有弊端,需将其纠正,并籍此机会,对现行的选举制度进行改革,包括更为独立的选委会、整理选民册、让执政党及在野党拥有同等的在媒体上宣传的机会、打击金钱政治等。

我们希望,政府在这课题上现出诚意,因改革及正义皆是刻不容缓之事。唯有让我国拥有第一流的民主,拥有透明且俯顺民意的政府,方可确保政府真正地反映民意,并获得人民的信任以团结全民,并领导国家迎向更好的未来。

#这次的联合声明由马来亚大学华文学会发起,其余3个联署单位是理科大学华文学会、国民大学华裔学生理事会,以及北方大学前进阵线。

http://www.malaysiakini.com/news/230186


Pilihan Raya Umum Ke-13 sudah berakhir. Walau bagaimanapun, pelbagai skandal seperti politik wang, ketidakpudaran dakwat, kelemahan pengarisan kawasan, masalah pendaftaran pengundi, pelayanan buruk kepada ahli pacaba telah berlaku. Tidak mengira perkara ini benar atau tidak , hal sebegini sememangnya telah mempersoalkan kredibiliti PRU13 dan telah menjejaskan imej negara dan kerajaan kita.

Kami percaya bahawa pilihan raya merupakan tindakan yang rasional kepada sebuah negara yang demokratik. Pilihan raya amat penting, kerana pilihan raya dapat memperdengarkan suara atau pandangan rakyat dan memberi hak kepada rakyat untuk memilih kerajaan yang diingini. Parti- parti politik seharusnya berhak untuk bersaing secara adil supaya pemantauan kepada kerajaan dan kemajuan negara dijamin. Oleh itu, kerajaan dan suruhanjaya pilihan raya bertanggungjawab untuk memastikan kesaksamaan dan keadilan pilihan raya, selain menjaga hak perlembagaan rakyat.

Tuntasnya, kami menyeru agar kerajaan dan SPR menjalankan siasatan secara menyeluruh kepada pelbagai scandal bagi memulihkan keyakinan rakyat kepada pilihan raya kali ini. Sekiranya terdapat sebarang kelemahan atau masalah, biarlah ia diatasi. Langkah-langkah pembaikan yang dapat dijalankan termasuk pendirian SPR yang lebih bebas, pendaftaran pengundi yang lebih tulus, peluang yang sama diberi kepada parti pemerintah dan parti pembangkang untuk mempromosi melalui media massa , dan penentangan terhadap politik wang.

Kami amat berharap kerajaan dapat menangani scandal pilihan raya ini secepat mungkin. Dengan mempunyai demokrasi yang benar, dapatlah kita bukti bahawa kerajaan yang dipilih adalah cerminan suara rakyat Malaysia dan dengan ini, rakyat dapat menyokong dan bersatu padu untuk maju bersama kerajaan bagi menghadapi masa depan yang gemilang!

没有评论:

发表评论