页面

2012年5月4日星期五

呈交CESMED备忘录 [Penyerahan Memorandum Berkaitan CESMED]

  2012年5月2日大约下午4时30分,理事会与盟友和TNC HEPA和TNC Hal-Ehwal Akademik dan Antarabangsa会面并并呈交有关CESMED备忘录及讨论该课程所衍生的问题以及一些解决方案。

  早前,许多国大第一年生向我们反映了CESMED课程的问题。经过调查后,我们发现学生们所面对的问题如下:

1. 有些学生本身课程的时间表与CESMED课程的时间表重叠,以致学生需两者选一。

2. 不完善的点名方式--学生需要把学生证交给有关柜台保管,直到课堂时间完毕为止。这个做法已经导致多名学生的学生证遗失。

我们也为此提出了几个解决方案供给参考:

1. 为CESMED安排固定的某一时段或某一天,譬如所有学院空出每个星期三下午时段,以免和CESMED重叠。

2. 不要以收取学生证的方式来点名。因为在这之前已经发生了几宗学生在取回学生证的时候或学生们匆匆忙忙离开时丢失其学生证的事件。


  Ahli-ahli Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia bersama wakil CCC  merasa terpanggil dengan situasi yang dihadapi oleh para pelajar tahun 1 sesi akademik 2011/2012 mengenai CESMED. Berdasarkan sedikit kajian oleh pihak kami, masalah-masalah berikut telah dihadapi oleh para pelajar antaranya:-

1.      1. Pertembungan jadual kuliah utama CESMED dengan subjek lain pelajar yang penting seperti Wajib Major dan Wajib Fakulti dan menyebabkan mereka terpaksa memilih antara dua subjek tersebut

2.      2. Sistem pengurusan pendaftaran yang tidak tersusun menyebabkan kekalutan terutamanya ketika kuliah utama bersurai dan kad matrik pelajar yang diberi kepada pegawai yang bertugas mempunyai kemungkinan untuk hilang ketika proses pengembalian semula dilakukan.

Sehubungan dengan itu, kami telah mencadangkan beberapa jalan penyelesaian yang dirasakan bersesuaian dengan masalah yang dihadapi oleh para pelajar seperti:-

1.      1. Menetapkan satu waktu atau hari yang khusus bagi kelas CESMED, contohnya pada hari Rabu pada sebelah petang dan waktu ini mesti dikosongkan oleh pihak fakulti bagi memudahkan para pelajar bagi mengikuti subjek ini. Kerjasama antara pihak CESMED bersama dengan pihak fakulti dapat menambah keberkesanan subjek ini kepada pelajar

2.      2. Pengurusan pendaftaran yang sistematik tanpa melibatkan pengambilan kad matrik pelajar yang merupakan identifikasi diri pelajar di dalam UKM dan terdapat beberapa kes pelajar yang tidak dapat mengambil semula kad matrik mereka dalam keadaan terburu-buru ingin pulang ke kolej masing-masing

3.      3. Pembahagian fakulti mengikut semester juga boleh dipraktikkan bagi mengurangkan kesesakan dan kepadatan pelajar yang mengikuti kelas ini sebagaimana yang dipraktikkan oleh subjek TITAS dan Hubungan Etnik .










没有评论:

发表评论