页面

2011年9月21日星期三

国大无线网络中断问题 [Gangguan WIFI UKM]


   自从2011/2012年第一学期开始后,许多宿舍生纷纷面对国大无线网络中断的问题。此事也造成学生们在写课业时无法浏览网页,以致没办法准时交功课。
根据学生们的投诉,无线网络中断问题严重的宿舍分别为:
a) Kolej Aminuddin Baki-- Blok K6
b) Kolej Keris Mas—Blok K10
c) Kolej Tun Hussein Onn—Blok 3K
d) Kolej Pendeta Za’ba—Blok A1, A2 dan G
e) Kolej Ibrahim Yaakob—Blok 14W, T

*以上资料是根据一些学生的投报所整理,可能会有遗漏的宿舍


   有鉴于此,理事会代表兼学生代表,莫国豪同学已与Pusat Teknologi Maklumat (PTM)官员会面并商讨这件事情。该项投诉被告知予Jaring后,技术员已经联络莫国豪同学并保证会在第一时间修好损坏的电缆和纤维。该技术员也希望学生们如果再次面对相同的问题,可以直接向 Jaring UKM作出投诉。
   最后,理事会呼吁各位同学如果面对无线网络中断的问题,欢迎联络我们其中一位代表,即莫国豪同学,wilfredmpp.asp@gmail.com016-3244505


  Sejak semester 1 sesi 2011/2012 bermula, ramai penduduk kolej mengalami masalah gangguan wifi jaring-UKM. Kebanyakan pelajar sukar untuk melayari laman web ketika membuat tugasan. Hal ini menyebabkan ramai pelajar tidak dapat menyiapkan tugasan dalam tempoh masa yang ditetapkan.
  
Setelah menerima aduan daripada para pelajar, kolej-kolej berikut yang mengalami gangguan wifi yang serius ialah :
a) Kolej Aminuddin Baki - Blok K6
b) Kolej Keris Mas - Blok K10
c) Kolej Tun Hussein Onn - Blok 3K
d) Kolej Pendeta Za'ba - Blok A1, A2 dan G
e) Kolej Ibrahim Yaacub - Blok 14W, T
*hasil dapatan ini berdasarkan maklum balas daripada sekumpulan pelajar, mungkin terdapat juga kolej yang tidak disenaraikan.

   Sehubungan dengan itu, MPP serta Wakil CCC, Wilfred Mok Kok Hoe telah berjumpa dengan pegawai Pusat Teknologi Maklumat (PTM) mengenai masalah ini. Setelah aduan ini disampaikan kepada pihak Jaring, juruteknik telah menghubungi Wilfred dan mengatakan bahawa kabel dan fiber telah rosak dan akan dibaiki dengan kadar segera. Juruteknik tersebut juga menyeru supaya mengadu terus masalah ini kepada pihak Jaring UKM sekiranya berlaku lagi masalah sedemikian.

    Akhir kata, harap semua mahasiswa/i UKM dapat bersabar tentang masalah ini. Segala kerosakan/ gangguan wifi boleh berhubung dengan salah seorang MPP serta Wakil CCC, iaitu Wilfred, wilfredmpp.asp@gmail.com atau atas talian 016-3244505. Sekian, terima kasih.

没有评论:

发表评论